Studerende arbejde hjemme fra for virksomhed på sin mac 04. november 2016
af Lasse Petersen

Hold styr på dit team som arbejder hjemmefra

En guideline til, hvordan du kan optimerer dine forretningsgange, når du har et team som arbejder hjemme fra. Undgå de faldgruber der kan øgelægge dit projekt.


Når du ansætter igennem CareerHub, kan det være, at den studerende arbejder hjemmefra, fordi det bedste match kommer fra en anden by, eller at virksomheden ligger uden for de store uddannelsesbyer. Her er nogle tips og tricks til, at holde styr på dine medarbejdere når de sjældent er på kontoret.  


Screeningen 

CareerHub sørger for, at det kun er de rigtige kandidater, som ansøger dit studiejob. Når du har fået en masse ansøgninger, vil du selvfølgelig hurtigt screene dem og danne dig et overblik over, hvem du vil arbejde videre med. Alle studerende har her på CareerHub, et CV, der er nemt og overskueligt, og du kan korte feltet ned til dem, du finder interessante. 

Et andet godt værktøj er Linkedin (snart får alle de studerende mulighed for at logge ind med Linkedin, så alle informationerne er direkte på deres profil på CareerHub). Grunden til, at Linkedin er godt er fordi du kan se deres netværk. Netværk er, som du sikkert ved, vigtigt i forhold til at bringe viden ind i din virksomhed! Desto større netværk din studiejobber har desto mere viden kan han / hun tage med sig.



Ansættelsen  

Et problem, når man ikke fysisk ser personen man arbejder sammen med, kan være at underskrive papirer. Her er især ansættelseskontrakt vigtig, for at have styr på den formelle del af samarbejdet. Her kan CareerHub autogenerer en ansættelseskontrakt, som kan skrives under i platformen med få klik.


Selve arbejdet. 

Der er mange værktøjer, du kan tage i brug for, at sikre samarbejdet glider som det skal. Først og fremmest er det kommunikationen, der er vigtig. Sørg for, at have faste aftaler om hvornår der holdes møder og hvad agendaen er på de pågældende møder. Dertil er det vigtigt med deadlines og ikke mindst, at de bliver overholdt! 

Et godt værktøj er Trello. Med Trello kan du holde styr på alle de opgaver, som skal udføres og hvilket stadie opgaverne er i. Det kan være research, doing, review etc., det kan du helt selv tilpasse din egen organisation. Det giver mulighed for, at du altid kan tracke dine medarbejdere og følge deres process i arbejdet.



Skype  

Eller en lignende service, er et rigtig godt kommunikationsværktøj. Det er super nemt at bruge, også kan man se på hinanden. Det giver en større grad af tillid mellem mennesker, og derfor i sidste ende et bedre team og resultat, end hvis man kun skriver emails.



Deadlines 

Deadlines er noget af det vigtigste i et projektforløb eller opgaveløsning. Overholdes de ikke vil planen skride, og andre team medlemmer vil blive frusteret. Derfor er det super vigtigt, at du som leder gør det 100 % klart, at de skal overholdes! Du kan for eksempel bruge Trello, hvor du kan give opgaver, beskrive dem og se om de overholder deres deadlines.  



Klar kommunikation  

Min erfaring er, at det altid er bedre at være 100 % klar i spyttet. Dog på en ordentlig måde. Er der lavet noget, som ikke er godt nok, så skal de kommunikeres ud til den pågældende medarbejder. Her er der dog nogle faldgruber, der er værd at holde sig for øje. Det skal være konstruktiv kritik. Andet kan simpelthen ikke bruges til noget. At fortælle nogen noget, som ikke kan bruges til noget gør ikke at de forbedre sig. Tvært i mod. Det forværre bare forholdet.   

Det er også vigtigt, at forventningsafstemme så alle parter er 100 % klar over forventningerne til hinanden. Det gør det også nemmere, at leve op til dem!